Accell boekte de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 275 miljoen
euro, een toename van 14 procent. De nettowinst verdubbelde tot 16,1 miljoen
euro. De winstgroei voor de rest van het jaar schat de onderneming in op 35
procent. Reden: de fiets wordt onderdeel van de ‘lifestyle’ van consumenten.

Pakken mensen vaker de fiets om het milieu te sparen?

Ja, zeker in Duitsland is de CO2-discussie een hot item. In heel veel
tijdschriften worden mensen erop gewezen dat het beter is om voor de kortere
afstanden de fiets te pakken. Daar hoeven wij niets aan te doen, dat komt
allemaal op ons af. Mede hierdoor is onze fietsverkoop in Duitsland 20
procent gestegen. In Nederland speelt overigens hetzelfde.

De verkoop van elektrische fietsen stijgt al heel lang, ook de eerste zes
maanden van dit jaar. Wie koopt die fietsen eigenlijk?

Het gaat om mensen die zelf moeilijk kunnen fietsen, omdat ze zich
bijvoorbeeld niet goed kunnen bewegen. Zonder de elektrische fiets, zouden
ze niet meer fietsen. De doelgroep is duidelijk 50-plus.

Komt er een keer een einde aan de stijgende verkoop van elektrische fietsen?

Nee, dat neemt alleen maar verder toe. Het is natuurlijk niet zo dat elke
oudere straks op een elektrische fiets rijdt.

Accell profiteert dus van Al Gore en de vergrijzing?

Dat is een mooie samenvatting.

En de gezondheidstrend dan?

Voor gezondheid is ook veel aandacht op dit moment. Een aantal mensen gaat
naar de sportschool, maar daar leveren wij niet aan. Een aantal andere
mensen kopen fitnessapparaten voor thuis. Wij verkopen onder meer
hometrainers en crosstrainers. Het is een absolute groeimarkt. De omzet
steeg in het afgelopen halfjaar 3 procent tot 19,2 miljoen euro.


Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl